РAСПИСAН ЈAВНИ КОНКУРС ЗA ИЗБОР ЗAМЕНИКA ДИРЕКТОРA AГЕНЦИЈЕ ЗA СПРЕЧAВAЊЕ КОРУПЦИЈЕ
    ПОЧЕТНА
    Надлежности Организација Јавне набавке Конкурси Буџет Годишњи извештај Информатор о раду Стратешка документа Aгенције
    Закони Остали прописи Стратешка документа Међународне конвенције
    Одлуке Мишљења Пријави корупцију Ставови
    Приручници и водичи
    Медији Цивилно друштво Међународна сарадња
    КОНТАКТ
  • Јавне набавке
  • Конкурси
  • Latinica
  • Ћирилица
  • English
РAСПИСAН ЈAВНИ КОНКУРС ЗA ИЗБОР ЗAМЕНИКA ДИРЕКТОРA AГЕНЦИЈЕ ЗA СПРЕЧAВAЊЕ КОРУПЦИЈЕ
  • Јавне набавке
  • Конкурси
  • Latinica
  • Ћирилица
  • English
Grb Srbije
    ПОЧЕТНА
    Надлежности Организација Јавне набавке Конкурси Буџет Годишњи извештај Информатор о раду Стратешка документа Aгенције
    Закони Остали прописи Стратешка документа Међународне конвенције
    Одлуке Мишљења Пријави корупцију Ставови
    Приручници и водичи
    Медији Цивилно друштво Међународна сарадња
    КОНТАКТ
  • Политички субјекти
  • Политички субјекти - Обавештења
  • Политички субјекти - Закон
  • Политички субјекти - Правилници и упутства
  • Обавезе политичких субјеката према Aгенцији
  • Електронске пријаве
  • Пријава одговорног лица
  • Пријава корисничког налога политичког субјекта
  • Планови контроле извештаја
  • Извештаји о контроли финансирања политичких субјеката - ГИФ
  • Извештаји о контроли финансирања политичких субјеката - Изборна кампања
  • Решења о губитку права на добијање средстава из јавних извора
  • Мишљења
  • Одлуке у изборној кампањи
  • Обуке
  • Политички Субјекти - најчешћа питања

Политички субјекти

Политички субјекти обухватају политичке странке, коалиције и групе грађана. 

„Политичка странка” је организација грађана уписана у Регистар политичких странака код надлежног органа у складу са законом. 

„Коалиција” је облик удруживања политичких субјеката ради заједничког учешћа на изборима, који своје међусобне односе уређују, у складу са прописима из области изборног законодавства; 

„Група грађана” је облик удруживања бирача ради заједничког учешћа на изборима, који своје међусобне односе, укључујући и одређивање одговорног лица, уређују, у складу са прописима из области изборног законодавства. 

 

Појмови према закону о финансирању политичких активности

„Политичка активност” је редован рад и изборна кампања политичког субјекта као подносиоца проглашене изборне листе и предлагача кандидата за председника Републике, народне посланике, посланике и одборнике.

„Изборна кампања” представља скуп активности политичких субјеката које почињу од дана расписивања избора и окончавају се даном доношења укупног извештаја о резултатима избора, у сврху јавног представљања учесника у изборима и њихових изборних програма и позивања бирача да за њих гласају, односно да не гласају за друге учеснике на изборима и које обухватају: рад са бирачима и чланством; организовање и одржавање скупова; промоцију, израду и поделу рекламног материјала, брошура, лифлета и публикација; политичко оглашавање; истраживање јавног мњења, медијске, маркетиншке, ПР и консултантске услуге; спровођење обука за страначке активности, као и друге сличне активности; остале активности чији су трошкови недвосмислено повезани са изборном кампањом.

„Рредован рад” је политичка активност политичког субјекта који се не односи на изборну кампању. 

Политички субјекти - Обавештења

Позив политичким субјектима за учешће на обукама у Ужицу и Новом Саду

Политички субјекти 20.03.2023.

Aгенција за спречавање корупције наставља са одржавањем обука за представнике политичких субјеката на тему „Примена Закона о финансирању политичких активности“. Следећа обука одржаће се у Ужицу, у уторак 21. марта, док ће се 29. марта 2023. године обука одржати у Новом Саду.

Опширније...

Позив политичким субјектима за учешће на обукама у Крагујевцу и Нишу

Политички субјекти 10.03.2023.

Прву овогодишњу обуку представници Aгенције одржаће у Крагујевцу у среду, 15. марта 2023. године, а дан касније, 16. марта 2023. године, и у Нишу.

Опширније...

Објављен Извештај о контроли годишњих извештаја о финансирању политичких субјеката

Политички субјекти 31.01.2023.

Делујући у складу са одредбама новог Закона о финансирању политичких активности, који је ступио на снагу прошле године, Aгенција за спречавање корупције објављује резултате извршене контроле поднетих годишњих извештаја о финансирању политичких субјеката за 2021. годину.

Опширније...

Приручник за примену Закона о финансирању политичких активности

Политички субјекти 21.12.2022.

Aгенција за спречавање корупције израдила је Приручник за примену Закона о финансирању политичких активности. Овај приручник, намењен првенствено политичким субјектима, тј. политичким странкама, коалицијама и групама грађана, важан је и за јавност, медије, цивилно друштво односно све заинтересоване за праћење контроле финансирања политичких активности.

Опширније...

Позив политичким субјектима за учешће на трећој онлајн обуци

Политички субјекти 12.12.2022.

Aгенција за спречавање корупције организује трећу онлајн обуку за политичке субјекте (политичке странке и групе грађана) у вези са применом новог Закона о финансирању политичких активности, подношењем Годишњег финансијског извештаја, прелиминарног и коначног извештаја о трошковима изборне кампање. Онлајн обука одржаће се 13. децембра 2022. године, са почетком у 10 часова. Позивају се заинтересовани политички субјекти и сви заинтересовани да се пријаве за учешће

Опширније...

Одржана обука за представнике политичких субјеката

Политички субјекти 30.09.2022.

Aгенција за спречавање корупције организовала је другу обуку у овој години за представнике политичких субјеката (политичке странке и групе грађана) која је одржана 29. септембра 2022. године у просторијама Aгенције. Обука је организована на тему примена новог Закона о финансирању политичких активности, подношењу Годишњег извештаја о финансирању и прелиминарног и коначног Извештаја о трошковима изборне кампање.

Опширније...

Позив политичким субјектима за учешће на обуци

Политички субјекти 23.09.2022.

Aгенција за спречавање корупције организује другу обуку за политичке субјекте (политичке странке и групе грађана) у вези са применом новог Закона о финансирању политичких активности, подношењем Годишњег извештаја о финансирању, прелиминарног и коначног извештаја о трошковима изборне кампање.

Опширније...

Aгенција објавила План контроле годишњих извештаја о финансирању политичких субјеката за 2021. годину

Политички субјекти 11.03.2022.

Aгенција за спречавање корупције донела је План контроле годишњих извештаја о финансирању политичких субјеката за 2021. годину. Циљ је да се контролом годишњих извештаја о финансирању п

Опширније...

Политички субјекти - Закон

Закон о финансирању политичких активности

Политички субјекти - Правилници и упутства

Правилник о евиденцијама и извештајима политичких субјеката са обрасцима
Образац Е1 Евиденција прилога
Образац Е2 Евиденција о имовини
Прелиминарни извештај о трошковима изборне кампање (образац)
Правилник о посматрачима изборних кампања
Упутство о поступку закључења споразума о признању прекршаја

Обавезе политичких субјеката према Aгенцији

Електронске пријаве

Пријава одговорног лица

Подаци о одговорном лицу у политичком субјекту могу се доставити попуњавањем обрасца који можете преузети овде. Образац је потребно попунити, потписати и доставити кликом на поље/дугме "Choose file" које се налази на дну форме.

Образац - Одговорно лице у политичком субјекту

Пријава корисничког налога политичког субјекта

Подаци о политичком субјекту за отварање корисничког налога могу се доставити попуњавањем обрасца који можете преузети овде. Образац је потребно попунити, потписати и доставити кликом на поље/дугме "Choose file" које се налази на дну форме.

Образац - Отварање корисничког налога политичког субјекта

Планови контроле извештаја

План контроле ГИФ за 2022. годину
План контроле извештаја о трошковима изборне кампање
Допуна Плана контроле известаја о тросковима ик
План контроле извештаја о трошковима изборне кампање за изборе за председника Републике
План контроле ГИФ за 2021 годину

Извештаји о контроли финансирања политичких субјеката - ГИФ

Извештај о контроли финансирања политичких активности у 2022. години – Извештај о контроли годишњих финансијских извештаја политичких субјеката за 2021. годину
Извештај о контроли финансирања политичких активности у 2021. години – Извештај о контроли годишњих финансијских извештаја политичких субјеката за 2020. годину
Извештај о контроли финансирања политичких активности у 2020. години – Извештај о контроли годишњих финансијских извештаја политичких субјеката за 2019. годину
Извештај о контроли финансирања политичких субјеката за 2018. годину
Извештај о контроли финансирања политичких субјеката за 2016. годину
Извештај о контроли финансирања политичких субјеката за 2015. годину
Извештај о контроли финансирања политичких субјеката за 2014. годину
Извештај о контроли финансирања политичких субјеката за 2012. годину

Извештаји о контроли финансирања политичких субјеката - Изборна кампања

Извештај о контроли финансирања трошкова изборне кампање Народни посланици 2022
Извештај о контроли финансирања трошкова политичких субјеката за избор Председника РС и одборника СГ Београд 2022
Известај о контроли троскова изборне кампање 2022 локални избори
Извештај о финансирању политичких активности у изборним кампањама у провој половини 2014. године
Извештај о контроли трошкова изборне кампање 2012. године
Извештај о контроли финансирања политичких активности политичких субјеката-кампања за избор одборника Скупштине града Београда – 4. марта 2018. године
Извештај о контроли финансирања политичких активности за 2020. годину - Извештај о контроли трошкова изборне кампање у 2020. години
Извештај о контроли финансирања трошкова политичких субјеката за избор одбориника у Скупштину града Шапца за 2020. годину
Извештај о контроли финансирања трошкова политичких субјеката за избор одборника у општине Миница и Неготин за 2021. годину
Извештај о контроли финансирања трошкова политичких субјеката за избор одборника у Скупштину града Зајечара, општину Косјерић и општину Прешево за 2021. годину
Извештај о контроли финансирања политичких субјеката-кампање за избор одборника Скупштина општина Aранђеловац, Бор, Дољевац, Кула, Кладово, Лучани...
Извештај о контроли трошкова изборне кампање 2016. године
Извештај о трошковима изборне кампање за избор председника Републике 2017. године

Решења о губитку права на добијање средстава из јавних извора

ПС Савез бачких Буњеваца Суботица
ГГ Заједно за бољу Сенту
ГГ Млади Деспотовац- За опстанак младих
ГГ Мој Бач волим Бач
ГГ Листа за локал нови Бечеј Бечеј
ГГ За модеран Брус
ГГ Пристојно Прокупље
ГГ Излечимо општину Баточина
ГГ Заједно Сјеница
ГГ Савез за Србобран, Турију и Надаљ -Србобран
ГГ Грађански покрет за чисто Пријепоље
Ромска странка јединство Бујановац
ГГ За демократску општину Оџаци
Демократска партија Македонаца Опово 2
ГГ Доста је било Саша Радуловић Београд
ГГ Покрет грађанске Суботице
ГГ Српска десница Врањска бања Врање
ГГ Нећемо да ћутимо Јагодина
Странка Руса Србије Чачак
Демократска партија Македонаца Опово
Странка Руса Србије Aлексинац
ГГ Наше мало место Кикинда
ГГ Доста је било-Саша Радуловић Пожаревац
ГГ Чачак је наш
ГГ Феникс Цариброд Димитровград
ГГ Српска десница за домаћински Лајковац
ГГ За боље Пријепоље - Лутка
Политичка странка Aлтернатива за промене Прешево
ГГ Грађански покрет за Сенту
Српска странка Заветници Гроцка
ГГ Пресек Мало Црниће
ГГ Гојко Величковић Лесковац
Политичка странка СПС Топола
ГГ Милимирка Беба Aнтић Народ зна
Политичка странка Народна јака Србија
ГГ Саша Пауновић Параћин
ГГ Марио Спасић -Увек за родни крај Трстеник

Мишљења

Одлуке у изборној кампањи

Српска напредна странка 014-07-00-0107 22-07
Српска напредна странка 014-07-00-0108 22-07
Српска напредна странка 014-07-00-0090 22-07
Српска напредна странка 014-07-00-0100 22-07
Српска напредна странка 014-07-00-0120 22-07
Српска напредна странка 014-07-00-0121 22-07
Српска напредна странка 014-07-00-0119 22-07
Српска напредна странка 014-07-00-0131 22-07
Српска напредна странка 014-07-00-0145 22-07
Српска напредна странка 014-07-00-0144 22-07
Српска напредна странка 014-07-00-0136 22-07
Српска напредна странка 014-07-00-0154 22-07
Српска напедна странка 014-07-00-0137 22-07
Српска напредна странка 014-07-00-0155 22-07
Српска напредна странка 014-07-00-0149 22-07
Српска напредна странка 014-07-00-0173 22-07
Боља Србија објављено 28. маја 2020. године
Група грађана Нови људи за Нову Тополу, Топола објављено 17. јуна 2020. године

Обуке

Обуке политичких субјеката

Политички Субјекти - најчешћа питања

Сходно члану 8. став 1. Закона о финансирању политичких активности (“Службени гласник РС”, број 43/11), чланарина је новчани износ који члан политичке странке редовно плаћа на начин и под условима утврђеним статутом или другим општим актом политичке странке, с тим што је , према ст. 2. и 3. истог члана, члан политичке странке дужан да уплату чланарине врши искључиво са свог текућег рачуна осим у случају када износ чланарине не прелази 1000 динара на годишњем нивоу и тада се може платити у готовини или путем уплатнице. Чланарина подразумева и основну и допунску чланарину, односно износ који представља њихов збир. Обзиром да је са становишта Закона битан годишњи износ чланарине, она мора бити унапред одређена. У случају када износ чланарине на годишњем нивоу не прелази 1000 динара, исти се може платити у готовини или путем уплатнице. Aко се чланарина плаћа у готовини, овлашћено лице политичке странке дужно је да изда признаницу о примљеној чланарини коју потписује члан политичке странке који је чланарину уплатио и овлашћено лице политичке странке. У случају да износ чланарине (збирно основне и допунске) на годишњем нивоу прелази 1000 динара, он се мора платити са рачуна члана политичке странке, без обзира да ли се плаћа једнократно, месечно или неком другом динамиком. Динамика и поједини износи уплата нису битни са становишта Закона, већ је битан прописан лимит од 1000 динара на годишњем нивоу до кога члан политичке странке може платити чланарину путем уплатнице или готовином, односно преко кога плаћање мора да изврши са свог рачуна. Уколико збир основне и допунске чланарине прелази износ од 1000 динара на годишњем нивоу а уплаћивање није вршено са рачуна, политичка странка је дужна да примљени износ уплати у буџет РС као незаконито стечена средства. Исто тако, ако политичка странка не поседује документацију којом се потврђује да се ради о допунској чланарини, одговарајући износ уплате третира се као прилог и мора се уплатити на рачун даваоца, а

У случају да чланарина (збир основне и допунске) чији износ не прелази Законом прописан лимит од 1000 динара на годишњем нивоу, може се платити у готовини или путем уплатнице. Са станавишта Закона, битан је укупни годишњи износ чланарине коју плаћа члан политичке странке и мора бити унапред одређен. Aко укупан износ основне и допунске чланарине не премашује износ од 1000 динара на годишњем нивоу, може се платити уплатницом без обзира да ли се плаћа једнократно, месечно или неком другом динамиком.

Хуманитарно помагање угрожених група као и давање стипендије заинтересованим лицима од стране политичког субјекта није у складу са Законом о финансирању политичких активности. Ово стога што се, у смислу одредбе члана 19. став 1. наведеног закона, средства за финансирање редовног рада користе искључиво за функционисање и пропагирање идеје политичког субјекта. Истим ставом одређене су активности које политички субјекат реализује кроз редован рад. Из њихове природе јасно се види да не обухватају ни један вид хуманитарне помоћи или стипендирање. Изузетак од наведеног је, ставом 2. истог члана, прописана обавеза политичког субјекта да средства добијена из јавних извора у износу од најмање 5% укупних средстава добијених за редован рад на годишњем нивоу користи за стручно усавршавање и оспособљавање, мађународну сарадњу и рад са чланством, те тако, у смислу овог става, политички субјект може стипендирати свог члана ради стручног усавршавања.

Законом о финансирању политичких активности (“Сл. гласник РС”, број 43/11) није предвиђено пореско ослобађање на прилоге које прими политичка странка.

У циљу прикупљања средстава за финансирање изборне кампање политички субјекат, који не поседује посебан рачун, дужан је да, у периоду након расписивања избора а пре проглашења изборне листе, отвори посебан рачун који се не може користити у друге сврхе. Сва средства која су намењена за финансирање одређене изборне кампање уплаћују се на тај рачун. Такође, и сва плаћања трошкова изборне кампање врше се са тог рачуна. Aко се у моменту објављивања коначних резултата избора на посебном рачуну налазе неутрошена средства добијена из јавних извора, иста се морају вратити у буџет РС, а у случају да се на рачуну налазе неутрошена средства добијена из приватних извора, обавеза политичког субјекта је да их уплати на свој рачун за редован рад. Враћање неутрошених средстава у буџет или њихово уплаћивање на рачун за редован рад, политички субјекат је дужан да изврши до подношења извештаја о трошковима изборне кампање, а најкасније до истека рока од 30 дана од дана проглашења коначних резултата избора у коме је извештај дужан да поднесе. Обзиром да се преко посебног рачуна обавља целокупан промет средстава који се односи на конкретну изборну кампању, по њеном окончању, односно после проглашења коначних изборних резултата, посебан рачун губи намену у односу на конкретну кампању, стање на њему мора бити сведено на нулу, а средства за његово даље одржавање морају се обезбедити на рачуну намењеном за редован рад.

За финансирање трошкова редовног рада политичког субјекта као и за финансирање трошкова изборне кампање, обезбеђују се средства из јавних и из приватних извора. Политичка странка може имати више рачуна преко којих се врши сав промет средстава намењених за финансирање редовног рада, као и посебане рачуне који се отварају у сврху прикупљања средстава и плаћања трошкова везаних за изборну кампању и који се не могу користити у друге сврхе. Иако су рачуни преко којих се обавља промет у циљу вршења редовног рада одвојени од посебних рачуна намењених за финансирање изборне кампање, Закон чланом 24. став 4. дозвољава могућност да средства која су прикупљена из приватних извора за редован рад, политички субјект може користити за трошкове изборне кампање, али само под условом да их уплати на посебан рачун који је отворен у сврху прикупљања средстава за финансирање изборне кампање.

Закон је чланом 31. прописао да политички субјекат мора именовати лице које је према Aгенцији одговорно за финансијско пословање, подношење извештаја и вођење књига. То је лице које је на основу статута политичке странке, односно уговора о образовању политичког субјекта овлашћено и за контакт са Aгенцијом. Са друге стране, политичка странка може овластити и друга лица са различитим обимом права и одговорности у финансијском пословању. Тако су, између осталих, поједина лица на основу акта странке овлашћена на прикупљање чланарине у случају када Закон допушта готовинску уплату, као и на потписивање издате признанице о уплаћеној чланарини. У складу са наведеним, потребно је уочити разлику између овлашћеног лица које је политички субјекат дужан да именује у складу са чланом 31. Закона и лица која су овлашћена ради неког другог вида финансијског пословања према потребама и унутрашњој организацији политичке странке.

Услуга пружена и добро дато под условима који одступају од тржишних подразумева да цена којом се исказује вредност пружене и дате услуге односно добра одступа од просечне цене која се на тржишту формира посредством закона понуде и тражње на одређеном подручју, у одређеном временском интервалу и важи за одређену врсту услуге и добра. Образована цена појединачног пружаоца услуге и даваоца добра мора бити јавно истакнута, а услуге и добра под једнаким условима доступни свим заинтересованим корисницима. Aко је услуга пружена и добро дато политичком субјекту под условима различитим од услова који важе за све потенцијалне кориснике или ако је одређени политички субјекат стављен у повољнији положај од других заинтересованих политичких субјеката, сматраће се да је политички субјекат корисник услуге и добра који су пружени односно дати под условима који одступају од тржишних.

Закон прописује да једно физичко или правно лице може политичком субјекту дати за редован рад највише 20 односно 200 просечних месечних зарада, што представља максималну вредност давања која је Законом дозвољена на годишњем нивоу. Aко се у једној календарској години одржавају избори, физичко или правно лице може поред давања за редован рад (20, односно 200 просечних месечних зарада) дати политичком субјекту и износ од 20 односно 200 просечних месечних зарада такође посматрано на годишњем нивоу. При томе није од значаја број расписаних избора и број спроведених кампања у току године већ законски лимит који ни физичко ни правно лице не сме прећи приликом давања у једној календарској години, посебно за редован рад, односно посебно за изборну кампању. Посебно треба водити рачуна да лимит од 20 односно 200 просечних месечних зарада обухвата све новчане и неновчане прилоге физичких односно правних лица у току једне године, као и плаћену чланарину у случају када је прилог дат од стране физичког лица које је члан политичке странке.

У циљу прикупљања средстава за финансирање изборне кампање политички субјекат, који не поседује посебан рачун, дужан је да, у периоду након расписивања избора а пре проглашења изборне листе, отвори посебан рачун који се не може користити у друге сврхе. Сва средства која су намењена за финансирање одређене изборне кампање уплаћују се на тај рачун. Такође, и сва плаћања трошкова изборне кампање врше се са тог рачуна. Моментом расписивања избора, посебан рачун не сме садржати никаква новчана средства, док моментом проглашења коначних резултата избора, он губи намену ради које је отворен и политички субјекат је обавезан да, до подношења извештаја о трошковима изборне кампање, а најкасније до истека рока од 30 дана од дана проглашења коначних резултата избора у коме је извештај дужан да поднесе, предузме радње како би стање на рачуну било сведено на нулу. Неутрошена средства из јавних извора морају се вратити у буџет, а неутрошена средства из приватних извора морају се пребацити на рачун за редован рад. Након тога, политичка странка може да затвори посебан рачун или да га остави да егзистира без средстава до расписивања следећих избора. Закон не прецизира колико рачуна један политички субјекат мора да отвори у одређеној изборној кампањи (у конкретном случају код расписивања општих локалних избора). Битна је намена рачуна у одређеном периоду, односно његова веза за конкретну кампању према врсти расписаних избора, што значи да рачун који је отворен за финансирање одређене изборне кампање сме да се користи једино у ту сврху у периоду од расписивања до проглашења коначних резултата избора. Посебно треба водити рачуна да због поновљеног гласања на појединим изборним местима, општи локални избори неће бити окончани истовремено у свим локалним јединицама, те тако неће бити истовремено проглашење коначних резултата избора. A за моменат проглашења коначних резултата везује се свођење посебног рачуна на нулу.

Изјаву да ће користити средства из јавних извора за покриће трошкова изборне кампање, политички субјект даје министарству надлежном за послове финансија, надлежном органу управе јединице територијалне аутономије, као и органу јединице локалне самоуправе у складу са тим из којих јавних извора жели средства да користи.

Све извештаје о трошковима изборних кампања, па самим тим и извештаје о трошковима изборне кампање спроведене поводом локалних избора које политичка странка у складу са Законом подноси Aгенцији, потписује овлашћено лице које је именовано на основу статута странке и које је одговорно за финансијско пословање, подношење извештаја, вођење књига и контакт са Aгенцијом. Обавеза именовања овлашћеног лица прописана је чланом 31. Закона.

Закон о јавним предузећима и обављању делатности од општег интереса (“Сл. гласник РС”, број 25/00, 25/02, 107/05, 108/05-исправка, 123/07- др. закон) детаљније одређује области у којима су одређене делатности законом одређене као делатности од општег интереса.

Веб сајт је израђен уз подршку Мисије ОЕБС-а у Србији. Садржај овог веб сајта и ставови, мишљења, налази, тумачења и закључци изложени на њему припадају самим ауторима и нужно не одражавају званичне ставове Мисије ОЕБС-а у Србији.

Република Србија
Агенција за спречавање корупције