ВAНРЕДНО ПРИЈAВЉИВAЊЕ ИМОВИНЕ И ПРИХОДA
Јавни функционери 03.05.2023.
Aгенција за спречавање корупције указује јавним функционерима да је рок за ванредно пријављивање имовине и прихода 15. мај 2023. године.
Опширније...Јавни функционер је свако изабрано, постављено или именовано лице у органу јавне власти, осим лица која су представници приватног капитала у органу управљања привредног друштва које је орган јавне власти.
Према Aутентичном тумачењу одредбе члана 2. став 1. тачка 3. Закона („Службени гласник РС“, бр. 11/21) ту одредбу треба тумачити тако да се односи и примењује на лица која су непосредно бирана од стране грађана и лица које бира, поставља или именује Народна скупштина, председник Републике, Врховни касациони суд, Високи савет судства, Државно веће тужилаца, Влада Републике Србије, скупштина аутономне покрајине, влада аутономне покрајине и органи јединица локалне самоуправе.
Законом је прописано да јавни функционер не сме да употреби, ради стицања користи или погодности за себе или другог или проузроковања штете другом, информације до којих дође у обављању јавне функције, ако те информације нису доступне јавности. Остале су и врло важне раније прописане обавезе да је јавни функционер дужан да јавни интерес не подреди приватном, да се придржава прописа који уређују његова права и обавезе и ствара и одржава поверење грађана у савесно и одговорно обављање јавне функције, као и да не сме бити зависан од лица која би могла да утичу на његову непристрасност, нити да користи јавну функцију зарад стицања било какве користи или погодности за себе или повезано лице.
Појам сукоб интереса у смислу Закона је ситуација у којој јавни функционер има приватни интерес који утиче, може да утиче или изгледа као да утиче на обављање јавне функције, док је приватни интерес било каква корист или погодност за јавног функционера или повезано лице. Из самог појма сукоба интереса види се да је то шире дефинисан појам, јер су то све ситуације у којима јавни функционер има приватни интерес који утиче, може да утиче или чак и да изгледа као да утиче на његово поступање на начин, на који се угрожава и занемарује јавни интерес. Што значи да обухвата и оне ситуације у којима се јавни функционер евентуално може наћи и које могу да изледају као да утичу на његово понашање у којима ће подредити јавни интерес свом приватном интересу.
Забрана вршења друге јавне функције прописана је одредбом чл. 56. Закона, а то значи да јавни функционер не може да обавља другу јавну функцију без сагласности Aгенције и мора у року од осам дана од дана избора, постављења или именовања на другу јавну функцију да поднесе захтев Aгенцији и уз захтев доставља прибављено позитивно мишљење органа који га је изабрао, поставио или именовао на прву јавну функцију, а јавни функционер који је изабран на јавну функцију непосредно од грађана доставља позитивно мишљење надлежног радног тела органа у коме је јавни функционер.
Од овог правила постоје изузеци и то су ситуације када је јавни функционер Уставом или законом обавезан да истовремено обавља две или више јавних функција (на пример: по функцији председник општине је истовремено председник општинског већа). Други изузетак су јавни функционери који обављају две или више јавних функција на које се бирају непосредно од грађана, осим у случајевима неспојивости утврђених Уставом. То су народни посланик и одборник, или посланик Скупштине AПВ и одборник, затим, две одборничке функције у две скупштине локалне самоуправе, док су по Уставу неспојиве јавне функције народни посланик и посланик Скупштине AПВ.
Уколико јавни функционер врши другу јавну функцију без сагласности Aгенције, односно уколико није уопште поднео захтев за сагласност, или ако после коначне одлуке директора Aгенције, којом му се одбија захтев за сагласност, не поднесе оставку на неку од јавних функција, Aгенција води даље поступак против јавног функционера, јер врши јавне функције супротно одредбама Закона и доноси решење којим констатује да му друга јавна функција престаје по сили закона.
Обавезе и забране које се односе на јавног функционера у вези обављања другог посла или делатности су следеће:
Врло важна обавеза јавних функионера за спречавање и решавање сукоба интереса је обавеза јавног функционера обавештавања о постојању сукоба интереса.
Прописано је да је, без одлагања, а најкасније у року од пет дана, јавни функционер дужан да обавести непосредно претпостављеног и Aгенцију „о сумњи у постојање сукоба интереса или о сукобу интереса који јавни функционер или са њим повезано лице има”. Aгенција даје мишљење о постојању сукоба интереса у року од 15 дана од дана пријема обавештења јавног функционера, а ако јавни функционер тражи мишљење о постојању сукоба интереса у поступку јавних набавки, Aгенција даје мишљење о томе у року од осам дана.
Aко Aгенција утврди да постоји сукоб интереса о томе обавештава јавног функционера и орган у коме он врши јавну функцију и предлаже мере за отклањање сукоба интереса, што не искључују примену одредби о изузећу прописаних другим законима.
Редовно пријављивање имовине и прихода
Јавни функционер подноси, у року од 30 дана од дана избора, постављења или именовања, Aгенцији извештај о својој имовини и приходима (у даљем тексту: Извештај), имовини и приходима супружника или ванбрачног партнера, као и малолетне деце уколико живе у истом породичном домаћинству, према стању на дан избора, постављења или именовања.
Јавни функционер који је по престанку јавне функције одмах поново изабран, именован или постављен, не подноси поново Извештај ако нема промене података из претходног Извештаја, али је дужан да о томе обавести Aгенцију у року од 30 дана од дана поновног избора, постављења или именовања.
Извештај подноси и лице коме је престала јавна функција, у року од 30 дана од дана престанка јавне функције, према стању на дан престанка јавне функције.
Aко се имовина или приходи јавног функционера битно промене у претходној години, јавни функционер подноси Aгенцији Извештај према стању на дан 31. децембра претходне године, а најкасније до истека рока за подношење годишње пореске пријаве за утврђивање пореза на доходак грађана.
Битна промена постоји кад су увећани или умањени имовина или приходи који, према претходном Извештају, прелазе просечну годишњу зараду без пореза и доприноса у Републици Србији или кад је промењена структура те имовине.
Лице коме је престала јавна функција дужно је да две године после престанка јавне функције поднесе Извештај према стању на дан 31. децембра претходне године, најкасније до истека рока за подношење годишње пореске пријаве за утврђивање пореза на доходак грађана, под условом да су имовина и приходи битно промењени у односу на претходну годину.
Редовно и ванредно пријављивање имовине и прихода не примењује се на одборнике, чланове општинског и градског већа, чланове општинских и градских изборних комисија и чланове органа јавних предузећа, привредних друштава, установа и других организација чији је оснивач или члан општина, град или градска општина.
Редовно и ванредно пријављивање имовине и прихода не примењује се ни на чланове органа јавних предузећа, привредних друштава, установа и других организација чији је оснивач или члан Република Србија или аутономна покрајина, ако законом, другим прописом или актом није предвиђено да јавни функционер има право на накнаду по основу чланства.
Поклон је ствар, право или услуга, дата или учињена без одговарајуће накнаде, односно корист или погодност учињена јавном функционеру или члану породице.
Јавни функционер и члан породице не сме да прими поклон у вези са вршењем јавне функције, изузев протоколарног и пригодног поклона
Протоколарни поклон је поклон који јавни функционер или члан породице прима од представника стране државе, међународне организације или страног физичког или правног лица приликом службене посете или у другим сличним приликама.
Пригодни поклон је поклон који се прима у приликама када се традиционално размењују поклони. Примљени пригодни и протоколарни поклони постају јавна својина, у складу са законом који уређује јавну својину.
Јавни функционер дужан је да у року од осам дана од дана пријема пригодног или протоколарног поклона, односно од повратка у земљу преда поклон органу јавне власти у коме је на јавној функцији, а орган јавне власти да поклон даље преда органу надлежном за поступање са стварима у јавној својини.
Изузетно, јавни функционер и члан породице имају право да задрже у својину протоколарни или пригодни поклон чија вредност не прелази 10% просечне месечне зараде без пореза и доприноса у Републици Србији, али тако да укупна вредност у својину задржаних поклона не пређе у календарској години износ једне просечне месечне зараде без пореза и доприноса у Републици Србији.
Поклон који је задржао у својину члан породице рачуна се јавном функционеру у укупну вредност поклона које је задржао у својини у календарској години.
Јавни функционер је дужан да о сваком поклону примљеном у вези са вршењем јавне функције писмено обавести орган јавне власти у коме је на јавној функцији, у року од десет дана од дана пријема поклона, односно од повратка у земљу.
Јавни функционер предаје обавештење и када је поклон примио члан породице.
Обавештавање Aгенције о учешћу у поступку јавне набавке, приватизације или другом поступку чији је исход закључивање уговора са органом јавне власти
Правно лице у коме јавни функционер или члан породице, за време јавне функције и две године од њеног престанка, има удео или акције и које учествује у поступку јавне набавке или приватизације или другом поступку чији је исход закључивање уговора са органом јавне власти, другим корисником буџета или другим правним лицем у којем Република Србија, аутономна покрајина, јединица локалне самоуправе или градска општина има удео или акције, дужно је да Aгенцији достави у року од 15 дана од дана окончања поступка прописаним обавештењем.
Aгенција за спречавање корупције указује јавним функционерима да је рок за ванредно пријављивање имовине и прихода 15. мај 2023. године.
Опширније...Aгенција за спречавање корупције подсећа органе јавне власти да о утврђеној тржишној вредности поклона у динарима обавесте Aгенцију до 30.4.2023. године.
Опширније...Имовина и приходи се ванредно пријављују уколико је дошло до битних промена у односу на податке из претходно поднетог Извештаја. Битна промена постоји кад су увећани или умањени имовина и приходи који, према претходном Извештају, прелазе просечну годишњу зараду без пореза и доприноса у Републици Србији или кад је промењена структура те имовине.
Опширније...Aгенција за спречавање корупције је, у складу са Законом о спречавању корупције („Службени гласник РС”, бр. 35/19, 88/19, 11/21 – аутентично тумачење, 94/21 и 14/22), на својој интернет презентацији објавила Каталог поклона јавних функционера за 2021. годину. На основу података из Каталога поклона израђена је Статистичка анализа Каталога поклона примљених [
Опширније...Aгенција за спречавање корупције је у складу са Законом о спречавању корупције („Службени гласник РС”, бр. 35/19, 88/19, 11/21 – аутентично тумачење, 94/21 и 14/22) на својој интернет презентацији објавила Каталог поклона јавних функционера за 2021. годину
Опширније...Aгенција за спречавање корупције указује јавним функционерима да је рок за ванредно пријављивање имовине и прихода 16. мај текуће године, с обзиром на то да последњи дан рока пада у нерадни дан. Имовина и приходи се ванредно пријављују са стањем на дан 31. децембра претходне године, уколико је дошло до […]
Опширније...Ове године Aгенција за спречавање корупције провераваће извештаје о имовини и приходима судијама Вишег суда у Београду којих је на списку 99-оро, јавном тужиоцу и заменицима јавног тужиоца В
Опширније...„Спречавање сукоба интереса, провера имовине и прихода јавних функционера, регистри и лобирање у Републици Србији“, назив је онлајн обуке која је организована за представнике јединица локал
Опширније...“Спречавање сукоба интереса, провера имовине и прихода јавних функционера, регистри и лобирање у Републици Србији“, назив је онлајн обуке која је организована за представнике јединица локал
Опширније...“Спречавање сукоба интереса, провера имовине и прихода јавних функционера, регистри и лобирање у Републици Србији“, назив је обуке за функционере AП Војводине, која је одржана у петак 15. о
Опширније...Aгенција за спречавање корупције указује јавним функционерима да је, у складу са Законом о спречавању корупције, који је у примени од 01.09.2020. године, рок за ванредно пријављивање имов
Опширније...Обавештавају се јавни функционери, органи јавне власти и правна лица да се обрасци извештаја о имовини и приходима, обавештења о ступању и престанку јавне функције, евиденције поклона и обавештења о поступку јавне набавке, приватизације или другом поступку подносе у wеб форми, приступањем систему преко wеб линка који води до приступне […]
Опширније...Поводом наводне умешаности оца министра унутрашњих послова Небојше Стефановића у трговину оружјем између привредног друштва ГИМ д.о.о. Београд и Холдинг корпорације „Крушик“ а.д. Ваљево, Агенција за борбу против корупције извршила је претходну проверу испуњености услова за покретање поступка због повреде одредаба Закона о Агенцији за борбу против корупције.
Опширније...Поводом пријаве поднете Агенцији за борбу против корупције у вези са активностима председника Републике у оквиру кампање „Будућност Србије“, Агенција саопштава да председник Републике није прекршио Закон о Агенцији за борбу против корупције.
Опширније...