Podsećamo zainteresovane kandidate da u utorak, 3. oktobra 2023. godine, ističe rok za prijavu na Javni poziv za prijavljivanje kandidata za posmatrače izborne kampanje
    POČETNA
    Nadležnosti Organizacija Javne nabavke Konkursi Budžet Godišnji izveštaj Informator o radu Strateška dokumenta Agencije
    Zakoni Ostali propisi Strateška dokumenta Međunarodne konvencije
    Odluke Mišljenja Prijavi korupciju Stavovi
    Priručnici i vodiči
    Mediji Civilno društvo Međunarodna saradnja
    KONTAKT
  • Javne nabavke
  • Konkursi
  • Latinica
  • Ћирилица
  • English
Podsećamo zainteresovane kandidate da u utorak, 3. oktobra 2023. godine, ističe rok za prijavu na Javni poziv za prijavljivanje kandidata za posmatrače izborne kampanje
  • Javne nabavke
  • Konkursi
  • Latinica
  • Ћирилица
  • English
Grb Srbije
    POČETNA
    Nadležnosti Organizacija Javne nabavke Konkursi Budžet Godišnji izveštaj Informator o radu Strateška dokumenta Agencije
    Zakoni Ostali propisi Strateška dokumenta Međunarodne konvencije
    Odluke Mišljenja Prijavi korupciju Stavovi
    Priručnici i vodiči
    Mediji Civilno društvo Međunarodna saradnja
    KONTAKT
  • Politički subjekti
  • Politički subjekti - Obaveštenja
  • Politički subjekti - Zakon
  • Politički subjekti - Pravilnici i uputstva
  • Obaveze političkih subjekata prema Agenciji
  • Elektronske prijave
  • Prijava odgovornog lica
  • Prijava korisničkog naloga političkog subjekta
  • Planovi kontrole izveštaja
  • Izveštaji o kontroli finansiranja političkih subjekata - GIF
  • Izveštaji o kontroli finansiranja političkih subjekata - Izborna kampanja
  • Rešenja o gubitku prava na dobijanje sredstava iz javnih izvora
  • Mišljenja
  • Odluke u izbornoj kampanji
  • Obuke
  • Politički Subjekti - najčešća pitanja

Politički subjekti

Politički subjekti obuhvataju političke stranke, koalicije i grupe građana. 

„Politička stranka” je organizacija građana upisana u Registar političkih stranaka kod nadležnog organa u skladu sa zakonom. 

„Кoalicija” je oblik udruživanja političkih subjekata radi zajedničkog učešća na izborima, koji svoje međusobne odnose uređuju, u skladu sa propisima iz oblasti izbornog zakonodavstva; 

„Grupa građana” je oblik udruživanja birača radi zajedničkog učešća na izborima, koji svoje međusobne odnose, uključujući i određivanje odgovornog lica, uređuju, u skladu sa propisima iz oblasti izbornog zakonodavstva. 

 

Pojmovi prema zakonu o finansiranju političkih aktivnosti

„Politička aktivnost” je redovan rad i izborna kampanja političkog subjekta kao podnosioca proglašene izborne liste i predlagača kandidata za predsednika Republike, narodne poslanike, poslanike i odbornike.

„Izborna kampanja” predstavlja skup aktivnosti političkih subjekata koje počinju od dana raspisivanja izbora i okončavaju se danom donošenja ukupnog izveštaja o rezultatima izbora, u svrhu javnog predstavljanja učesnika u izborima i njihovih izbornih programa i pozivanja birača da za njih glasaju, odnosno da ne glasaju za druge učesnike na izborima i koje obuhvataju: rad sa biračima i članstvom; organizovanje i održavanje skupova; promociju, izradu i podelu reklamnog materijala, brošura, lifleta i publikacija; političko oglašavanje; istraživanje javnog mnjenja, medijske, marketinške, PR i konsultantske usluge; sprovođenje obuka za stranačke aktivnosti, kao i druge slične aktivnosti; ostale aktivnosti čiji su troškovi nedvosmisleno povezani sa izbornom kampanjom.

„Redovan rad” je politička aktivnost političkog subjekta koji se ne odnosi na izbornu kampanju. 

Politički subjekti - Obaveštenja

OBAVEŠTENJE POLITIČKIM SUBJEKTIMA O PODNOŠENJU GODIŠNJEG IZVEŠTAJA O FINANSIRANJU DO 30. APRILA 2023. GODINE

Politički subjekti 21.04.2023.

Agencija za sprečavanje korupcije obaveštava političke subjekte koji imaju predstavnike u predstavničkim telima i registrovane političke stranke da je, u skladu sa odredbom člana 28. stav 1. Zakona o finansiranju političkih aktivnosti, rok za podnošenje godišnjeg izveštaja o finansiranju za 2022. godinu, koji sadrži i podatke o prilozima i imovini, uz prethodno pribavljeno mišljenje ovlašćenog revizora, do 30. aprila 2023. godine.

Opširnije...

POZIV POLITIČKIM SUBJEKTIMA ZA UČEŠĆE NA OBUKAMA U UŽICU I NOVOM SADU

Politički subjekti 20.03.2023.

Agencija za sprečavanje korupcije nastavlјa sa održavanjem obuka za predstavnike političkih subjekata na temu „Primena Zakona o finansiranju političkih aktivnosti“. Sledeća obuka održaće se u Užicu, u utorak 21. marta, dok će se 29. marta 2023. godine obuka održati u Novom Sadu.

Opširnije...

POZIV POLITIČKIM SUBJEKTIMA ZA UČEŠĆE NA OBUKAMA U KRAGUJEVCU I NIŠU

Politički subjekti 10.03.2023.

Prvu ovogodišnju obuku predstavnici Agencije održaće u Kragujevcu u sredu, 15. marta 2023. godine, а dan kasnije, 16. marta 2023. godine, i u Nišu.

Opširnije...

Objavljen Izveštaj o kontroli godišnjih izveštaja o finansiranju političkih subjekata

Politički subjekti 31.01.2023.

Delujući u skladu sa odredbama novog Zakona o finansiranju političkih aktivnosti, koji je stupio na snagu prošle godine, Agencija za sprečavanje korupcije objavljuje rezultate izvršene kontrole podnetih godišnjih izveštaja o finansiranju političkih subjekata za 2021. godinu.

Opširnije...

Priručnik za primenu Zakona o finansiranju političkih aktivnosti

Politički subjekti 21.12.2022.

Agencija za sprečavanje korupcije izradila je Priručnik za primenu Zakona o finansiranju političkih aktivnosti. Ovaj priručnik, namenjen prvenstveno političkim subjektima, tj. političkim strankama, koalicijama i grupama građana, važan je i za javnost, medije, civilno društvo odnosno sve zainteresovane za praćenje kontrole finansiranja političkih aktivnosti.

Opširnije...

Poziv političkim subjektima za učešće na trećoj onlajn obuci

Politički subjekti 12.12.2022.

Agencija za sprečavanje korupcije organizuje treću onlajn obuku za političke subjekte (političke stranke i grupe građana) u vezi sa primenom novog Zakona o finansiranju političkih aktivnosti, podnošenjem Godišnjeg finansijskog izveštaja, preliminarnog i konačnog izveštaja o troškovima izborne kampanje. Onlajn obuka održaće se 13. decembra 2022. godine, sa početkom u 10 časova. Pozivaju se zainteresovani politički subjekti i svi zainteresovani da se prijave za učešće

Opširnije...

Održana obuka za predstavnike političkih subjekata

Politički subjekti 30.09.2022.

Agencija za sprečavanje korupcije organizovala je drugu obuku u ovoj godini za predstavnike političkih subjekata (političke stranke i grupe građana) koja je održana 29. septembra 2022. godine u prostorijama Agencije. Obuka je organizovana na temu primena novog Zakona o finansiranju političkih aktivnosti, podnošenju Godišnjeg izveštaja o finansiranju i preliminarnog i konačnog Izveštaja o troškovima izborne kampanje.

Opširnije...

Poziv političkim subjektima za učešće na obuci

Politički subjekti 23.09.2022.

Agencija za sprečavanje korupcije organizuje drugu obuku za političke subjekte (političke stranke i grupe građana) u vezi sa primenom novog Zakona o finansiranju političkih aktivnosti, podnošenjem Godišnjeg izveštaja o finansiranju, preliminarnog i konačnog izveštaja o troškovima izborne kampanje.

Opširnije...

Agencija objavila Plan kontrole godišnjih izveštaja o finansiranju političkih subjekata za 2021. godinu

Politički subjekti 11.03.2022.

Agencija za sprečavanje korupcije donela je Plan kontrole godišnjih izveštaja o finansiranju političkih subjekata za 2021. godinu. Cilj je da se kontrolom godišnjih izveštaja o finansiranju p

Opširnije...

Politički subjekti - Zakon

Zakon o finansiranju političkih aktivnosti

Politički subjekti - Pravilnici i uputstva

Pravilnik o evidencijama i izveštajima političkih subjekata sa obrascima
Obrazac E1 Evidencija priloga
Obrazac E2 Evidencija o imovini
Preliminarni izveštaj o troškovima izborne kampanje (obrazac)
Pravilnik o posmatračima izbornih kampanja
Uputstvo o postupku zaključenja sporazuma o priznanju prekršaja

Obaveze političkih subjekata prema Agenciji

Elektronske prijave

Prijava odgovornog lica

Podaci o odgovornom licu u političkom subjektu mogu se dostaviti popunjavanjem obrasca koji možete preuzeti ovde. Obrazac je potrebno popuniti, potpisati i dostaviti klikom na polje/dugme "Choose file" koje se nalazi na dnu forme.

Obrazac - Odgovorno lice u političkom subjektu

Prijava korisničkog naloga političkog subjekta

Podaci o političkom subjektu za otvaranje korisničkog naloga mogu se dostaviti popunjavanjem obrasca koji možete preuzeti ovde. Obrazac je potrebno popuniti, potpisati i dostaviti klikom na polje/dugme "Choose file" koje se nalazi na dnu forme.

Obrazac - Otvaranje korisničkog naloga političkog subjekta

Planovi kontrole izveštaja

Plan kontrole GIF za 2022. godinu
Plan kontrole izveštaja o troškovima izborne kampanje
Dopuna Plana kontrole izvestaja o troskovima ik
Plan kontrole izveštaja o troškovima izborne kampanje za izbore za predsednika Republike
Plan kontrole GIF za 2021 godinu

Izveštaji o kontroli finansiranja političkih subjekata - GIF

Izveštaj o kontroli finansiranja političkih aktivnosti u 2022. godini – Izveštaj o kontroli godišnjih finansijskih izveštaja političkih subjekata za 2021. godinu
Izveštaj o kontroli finansiranja političkih aktivnosti u 2021. godini – Izveštaj o kontroli godišnjih finansijskih izveštaja političkih subjekata za 2020. godinu
Izveštaj o kontroli finansiranja političkih aktivnosti u 2020. godini – Izveštaj o kontroli godišnjih finansijskih izveštaja političkih subjekata za 2019. godinu
Izveštaj o kontroli finansiranja političkih subjekata za 2018. godinu
Izveštaj o kontroli finansiranja političkih subjekata za 2016. godinu
Izveštaj o kontroli finansiranja političkih subjekata za 2015. godinu
Izveštaj o kontroli finansiranja političkih subjekata za 2014. godinu
Izveštaj o kontroli finansiranja političkih subjekata za 2012. godinu

Izveštaji o kontroli finansiranja političkih subjekata - Izborna kampanja

Izveštaj o kontroli finansiranja troškova izborne kampanje Narodni poslanici 2022
Izveštaj o kontroli finansiranja troškova političkih subjekata za izbor Predsednika RS i odbornika SG Beograd 2022
Izvestaj o kontroli troskova izborne kampanje 2022 lokalni izbori
Izveštaj o finansiranju političkih aktivnosti u izbornim kampanjama u provoj polovini 2014. godine
Izveštaj o kontroli troškova izborne kampanje 2012. godine
Izveštaj o kontroli finansiranja političkih aktivnosti političkih subjekata-kampanja za izbor odbornika Skupštine grada Beograda – 4. marta 2018. godine
Izveštaj o kontroli finansiranja političkih aktivnosti za 2020. godinu - Izveštaj o kontroli troškova izborne kampanje u 2020. godini
Izveštaj o kontroli finansiranja troškova političkih subjekata za izbor odborinika u Skupštinu grada Šapca za 2020. godinu
Izveštaj o kontroli finansiranja troškova političkih subjekata za izbor odbornika u opštine Minica i Negotin za 2021. godinu
Izveštaj o kontroli finansiranja troškova političkih subjekata za izbor odbornika u Skupštinu grada Zaječara, opštinu Kosjerić i opštinu Preševo za 2021. godinu
Izveštaj o kontroli finansiranja političkih subjekata-kampanje za izbor odbornika Skupština opština Aranđelovac, Bor, Doljevac, Kula, Kladovo, Lučani...
Izveštaj o kontroli troškova izborne kampanje 2016. godine
Izveštaj o troškovima izborne kampanje za izbor predsednika Republike 2017. godine

Rešenja o gubitku prava na dobijanje sredstava iz javnih izvora

PS Savez bačkih Bunjevaca Subotica
GG Zajedno za bolju Sentu
GG Mladi Despotovac- Za opstanak mladih
GG Moj Bač volim Bač
GG Lista za lokal novi Bečej Bečej
GG Za moderan Brus
GG Pristojno Prokuplje
GG Srpska desnica Vranjska banja Vranje
GG Zajedno Sjenica
GG Savez za Srbobran, Turiju i Nadalj -Srbobran
GG Građanski pokret za čisto Prijepolje
GG Izlečimo opštinu Batočina
Romska stranka jedinstvo Bujanovac
Demokratska partija Makedonaca Opovo 2
Stranka Rusa Srbije Čačak
GG Pokret građanske Subotice
GG Dosta je bilo Saša Radulović Beograd
GG Za demokratsku opštinu Odžaci
Demokratska partija Makedonaca Opovo
Stranka Rusa Srbije Aleksinac
GG Nećemo da ćutimo Jagodina
GG Naše malo mesto Kikinda
GG Dosta je bilo-Saša Radulović Požarevac
GG Čačak je naš
GG Feniks Caribrod Dimitrovgrad
GG Srpska desnica za domaćinski Lajkovac
GG Za bolje Prijepolje - Lutka
Politička stranka Alternativa za promene Preševo
GG Građanski pokret za Sentu
Srpska stranka Zavetnici Grocka
GG Presek Malo Crniće
ГГ Гојко Величковић Лесковац
Politička stranka SPS Topola
GG Milimirka Beba Antić Narod zna
Politička stranka Narodna jaka Srbija
GG Saša Paunović Paraćin
GG Mario Spasić -Uvek za rodni kraj Trstenik
Grupa građana Borci za Bor
Grupa građana Dosta je bilo Palilula Beograd
Grupa građana Mladi Despotovac
Grupa građana Pokret za očuvanje opštione Ćićevac- Zlatan Krkić
Grupa građana Sergej Trifunović Medijana
Grupa građana Smelo za Loznicu
Grupa građana Za bolju opštinu Aleksinac
Socijalistička partija Srbije -MF
Socijalistička partija Srbije Novi Sad
Socijalistička partija Srbije Vršac
SPS APV
SPS Beograd
SPS Jagodina
SPS Kragujevac
SPS NIš
SPS Valjevo
SPS Vranje
SPS Zaječar
SPS Zrenjanin
Demokratska unija Albanaca Preševo

Mišljenja

Odluke u izbornoj kampanji

Srpska napredna stranka 014-07-00-0107 22-07
Srpska napredna stranka 014-07-00-0108 22-07
Srpska napredna stranka 014-07-00-0090 22-07
Srpska napredna stranka 014-07-00-0100 22-07
Srpska napredna stranka 014-07-00-0120 22-07
Srpska napredna stranka 014-07-00-0121 22-07
Srpska napredna stranka 014-07-00-0119 22-07
Srpska napredna stranka 014-07-00-0131 22-07
Srpska napredna stranka 014-07-00-0145 22-07
Srpska napredna stranka 014-07-00-0144 22-07
Srpska napredna stranka 014-07-00-0136 22-07
Srpska napredna stranka 014-07-00-0154 22-07
Srpska napedna stranka 014-07-00-0137 22-07
Srpska napredna stranka 014-07-00-0155 22-07
Srpska napredna stranka 014-07-00-0149 22-07
Srpska napredna stranka 014-07-00-0173 22-07
Bolja Srbija objavljeno 28. maja 2020. godine
Grupa građana Novi ljudi za Novu Topolu, Topola objavljeno 17. juna 2020. godine

Obuke

Obuke političkih subjekata

Politički Subjekti - najčešća pitanja

Shodno članu 8. stav 1. Zakona o finansiranju političkih aktivnosti (“Službeni glasnik RS”, broj 43/11), članarina je novčani iznos koji član političke stranke redovno plaća na način i pod uslovima utvrđenim statutom ili drugim opštim aktom političke stranke, s tim što je , prema st. 2. i 3. istog člana, član političke stranke dužan da uplatu članarine vrši isključivo sa svog tekućeg računa osim u slučaju kada iznos članarine ne prelazi 1000 dinara na godišnjem nivou i tada se može platiti u gotovini ili putem uplatnice. Članarina podrazumeva i osnovnu i dopunsku članarinu, odnosno iznos koji predstavlja njihov zbir. Obzirom da je sa stanovišta Zakona bitan godišnji iznos članarine, ona mora biti unapred određena. U slučaju kada iznos članarine na godišnjem nivou ne prelazi 1000 dinara, isti se može platiti u gotovini ili putem uplatnice. Ako se članarina plaća u gotovini, ovlašćeno lice političke stranke dužno je da izda priznanicu o primljenoj članarini koju potpisuje član političke stranke koji je članarinu uplatio i ovlašćeno lice političke stranke. U slučaju da iznos članarine (zbirno osnovne i dopunske) na godišnjem nivou prelazi 1000 dinara, on se mora platiti sa računa člana političke stranke, bez obzira da li se plaća jednokratno, mesečno ili nekom drugom dinamikom. Dinamika i pojedini iznosi uplata nisu bitni sa stanovišta Zakona, već je bitan propisan limit od 1000 dinara na godišnjem nivou do koga član političke stranke može platiti članarinu putem uplatnice ili gotovinom, odnosno preko koga plaćanje mora da izvrši sa svog računa. Ukoliko zbir osnovne i dopunske članarine prelazi iznos od 1000 dinara na godišnjem nivou a uplaćivanje nije vršeno sa računa, politička stranka je dužna da primljeni iznos uplati u budžet RS kao nezakonito stečena sredstva. Isto tako, ako politička stranka ne poseduje dokumentaciju kojom se potvrđuje da se radi o dopunskoj članarini, odgovarajući iznos uplate tretira se kao prilog i mora se uplatiti na račun davaoca, a

U slučaju da članarina (zbir osnovne i dopunske) čiji iznos ne prelazi Zakonom propisan limit od 1000 dinara na godišnjem nivou, može se platiti u gotovini ili putem uplatnice. Sa stanavišta Zakona, bitan je ukupni godišnji iznos članarine koju plaća član političke stranke i mora biti unapred određen. Ako ukupan iznos osnovne i dopunske članarine ne premašuje iznos od 1000 dinara na godišnjem nivou, može se platiti uplatnicom bez obzira da li se plaća jednokratno, mesečno ili nekom drugom dinamikom.

Humanitarno pomaganje ugroženih grupa kao i davanje stipendije zainteresovanim licima od strane političkog subjekta nije u skladu sa Zakonom o finansiranju političkih aktivnosti. Ovo stoga što se, u smislu odredbe člana 19. stav 1. navedenog zakona, sredstva za finansiranje redovnog rada koriste isključivo za funkcionisanje i propagiranje ideje političkog subjekta. Istim stavom određene su aktivnosti koje politički subjekat realizuje kroz redovan rad. Iz njihove prirode jasno se vidi da ne obuhvataju ni jedan vid humanitarne pomoći ili stipendiranje. Izuzetak od navedenog je, stavom 2. istog člana, propisana obaveza političkog subjekta da sredstva dobijena iz javnih izvora u iznosu od najmanje 5% ukupnih sredstava dobijenih za redovan rad na godišnjem nivou koristi za stručno usavršavanje i osposobljavanje, mađunarodnu saradnju i rad sa članstvom, te tako, u smislu ovog stava, politički subjekt može stipendirati svog člana radi stručnog usavršavanja.

Zakonom o finansiranju političkih aktivnosti (“Sl. glasnik RS”, broj 43/11) nije predviđeno poresko oslobađanje na priloge koje primi politička stranka.

U cilju prikupljanja sredstava za finansiranje izborne kampanje politički subjekat, koji ne poseduje poseban račun, dužan je da, u periodu nakon raspisivanja izbora a pre proglašenja izborne liste, otvori poseban račun koji se ne može koristiti u druge svrhe. Sva sredstva koja su namenjena za finansiranje određene izborne kampanje uplaćuju se na taj račun. Takođe, i sva plaćanja troškova izborne kampanje vrše se sa tog računa. Ako se u momentu objavljivanja konačnih rezultata izbora na posebnom računu nalaze neutrošena sredstva dobijena iz javnih izvora, ista se moraju vratiti u budžet RS, a u slučaju da se na računu nalaze neutrošena sredstva dobijena iz privatnih izvora, obaveza političkog subjekta je da ih uplati na svoj račun za redovan rad. Vraćanje neutrošenih sredstava u budžet ili njihovo uplaćivanje na račun za redovan rad, politički subjekat je dužan da izvrši do podnošenja izveštaja o troškovima izborne kampanje, a najkasnije do isteka roka od 30 dana od dana proglašenja konačnih rezultata izbora u kome je izveštaj dužan da podnese. Obzirom da se preko posebnog računa obavlja celokupan promet sredstava koji se odnosi na konkretnu izbornu kampanju, po njenom okončanju, odnosno posle proglašenja konačnih izbornih rezultata, poseban račun gubi namenu u odnosu na konkretnu kampanju, stanje na njemu mora biti svedeno na nulu, a sredstva za njegovo dalje održavanje moraju se obezbediti na računu namenjenom za redovan rad.

Za finansiranje troškova redovnog rada političkog subjekta kao i za finansiranje troškova izborne kampanje, obezbeđuju se sredstva iz javnih i iz privatnih izvora. Politička stranka može imati više računa preko kojih se vrši sav promet sredstava namenjenih za finansiranje redovnog rada, kao i posebane račune koji se otvaraju u svrhu prikupljanja sredstava i plaćanja troškova vezanih za izbornu kampanju i koji se ne mogu koristiti u druge svrhe. Iako su računi preko kojih se obavlja promet u cilju vršenja redovnog rada odvojeni od posebnih računa namenjenih za finansiranje izborne kampanje, Zakon članom 24. stav 4. dozvoljava mogućnost da sredstva koja su prikupljena iz privatnih izvora za redovan rad, politički subjekt može koristiti za troškove izborne kampanje, ali samo pod uslovom da ih uplati na poseban račun koji je otvoren u svrhu prikupljanja sredstava za finansiranje izborne kampanje.

Zakon je članom 31. propisao da politički subjekat mora imenovati lice koje je prema Agenciji odgovorno za finansijsko poslovanje, podnošenje izveštaja i vođenje knjiga. To je lice koje je na osnovu statuta političke stranke, odnosno ugovora o obrazovanju političkog subjekta ovlašćeno i za kontakt sa Agencijom. Sa druge strane, politička stranka može ovlastiti i druga lica sa različitim obimom prava i odgovornosti u finansijskom poslovanju. Tako su, između ostalih, pojedina lica na osnovu akta stranke ovlašćena na prikupljanje članarine u slučaju kada Zakon dopušta gotovinsku uplatu, kao i na potpisivanje izdate priznanice o uplaćenoj članarini. U skladu sa navedenim, potrebno je uočiti razliku između ovlašćenog lica koje je politički subjekat dužan da imenuje u skladu sa članom 31. Zakona i lica koja su ovlašćena radi nekog drugog vida finansijskog poslovanja prema potrebama i unutrašnjoj organizaciji političke stranke.

Usluga pružena i dobro dato pod uslovima koji odstupaju od tržišnih podrazumeva da cena kojom se iskazuje vrednost pružene i date usluge odnosno dobra odstupa od prosečne cene koja se na tržištu formira posredstvom zakona ponude i tražnje na određenom području, u određenom vremenskom intervalu i važi za određenu vrstu usluge i dobra. Obrazovana cena pojedinačnog pružaoca usluge i davaoca dobra mora biti javno istaknuta, a usluge i dobra pod jednakim uslovima dostupni svim zainteresovanim korisnicima. Ako je usluga pružena i dobro dato političkom subjektu pod uslovima različitim od uslova koji važe za sve potencijalne korisnike ili ako je određeni politički subjekat stavljen u povoljniji položaj od drugih zainteresovanih političkih subjekata, smatraće se da je politički subjekat korisnik usluge i dobra koji su pruženi odnosno dati pod uslovima koji odstupaju od tržišnih.

Zakon propisuje da jedno fizičko ili pravno lice može političkom subjektu dati za redovan rad najviše 20 odnosno 200 prosečnih mesečnih zarada, što predstavlja maksimalnu vrednost davanja koja je Zakonom dozvoljena na godišnjem nivou. Ako se u jednoj kalendarskoj godini održavaju izbori, fizičko ili pravno lice može pored davanja za redovan rad (20, odnosno 200 prosečnih mesečnih zarada) dati političkom subjektu i iznos od 20 odnosno 200 prosečnih mesečnih zarada takođe posmatrano na godišnjem nivou. Pri tome nije od značaja broj raspisanih izbora i broj sprovedenih kampanja u toku godine već zakonski limit koji ni fizičko ni pravno lice ne sme preći prilikom davanja u jednoj kalendarskoj godini, posebno za redovan rad, odnosno posebno za izbornu kampanju. Posebno treba voditi računa da limit od 20 odnosno 200 prosečnih mesečnih zarada obuhvata sve novčane i nenovčane priloge fizičkih odnosno pravnih lica u toku jedne godine, kao i plaćenu članarinu u slučaju kada je prilog dat od strane fizičkog lica koje je član političke stranke.

U cilju prikupljanja sredstava za finansiranje izborne kampanje politički subjekat, koji ne poseduje poseban račun, dužan je da, u periodu nakon raspisivanja izbora a pre proglašenja izborne liste, otvori poseban račun koji se ne može koristiti u druge svrhe. Sva sredstva koja su namenjena za finansiranje određene izborne kampanje uplaćuju se na taj račun. Takođe, i sva plaćanja troškova izborne kampanje vrše se sa tog računa. Momentom raspisivanja izbora, poseban račun ne sme sadržati nikakva novčana sredstva, dok momentom proglašenja konačnih rezultata izbora, on gubi namenu radi koje je otvoren i politički subjekat je obavezan da, do podnošenja izveštaja o troškovima izborne kampanje, a najkasnije do isteka roka od 30 dana od dana proglašenja konačnih rezultata izbora u kome je izveštaj dužan da podnese, preduzme radnje kako bi stanje na računu bilo svedeno na nulu. Neutrošena sredstva iz javnih izvora moraju se vratiti u budžet, a neutrošena sredstva iz privatnih izvora moraju se prebaciti na račun za redovan rad. Nakon toga, politička stranka može da zatvori poseban račun ili da ga ostavi da egzistira bez sredstava do raspisivanja sledećih izbora. Zakon ne precizira koliko računa jedan politički subjekat mora da otvori u određenoj izbornoj kampanji (u konkretnom slučaju kod raspisivanja opštih lokalnih izbora). Bitna je namena računa u određenom periodu, odnosno njegova veza za konkretnu kampanju prema vrsti raspisanih izbora, što znači da račun koji je otvoren za finansiranje određene izborne kampanje sme da se koristi jedino u tu svrhu u periodu od raspisivanja do proglašenja konačnih rezultata izbora. Posebno treba voditi računa da zbog ponovljenog glasanja na pojedinim izbornim mestima, opšti lokalni izbori neće biti okončani istovremeno u svim lokalnim jedinicama, te tako neće biti istovremeno proglašenje konačnih rezultata izbora. A za momenat proglašenja konačnih rezultata vezuje se svođenje posebnog računa na nulu.

Izjavu da će koristiti sredstva iz javnih izvora za pokriće troškova izborne kampanje, politički subjekt daje ministarstvu nadležnom za poslove finansija, nadležnom organu uprave jedinice teritorijalne autonomije, kao i organu jedinice lokalne samouprave u skladu sa tim iz kojih javnih izvora želi sredstva da koristi.

Sve izveštaje o troškovima izbornih kampanja, pa samim tim i izveštaje o troškovima izborne kampanje sprovedene povodom lokalnih izbora koje politička stranka u skladu sa Zakonom podnosi Agenciji, potpisuje ovlašćeno lice koje je imenovano na osnovu statuta stranke i koje je odgovorno za finansijsko poslovanje, podnošenje izveštaja, vođenje knjiga i kontakt sa Agencijom. Obaveza imenovanja ovlašćenog lica propisana je članom 31. Zakona.

Zakon o javnim preduzećima i obavljanju delatnosti od opšteg interesa (“Sl. glasnik RS”, broj 25/00, 25/02, 107/05, 108/05-ispravka, 123/07- dr. zakon) detaljnije određuje oblasti u kojima su određene delatnosti zakonom određene kao delatnosti od opšteg interesa.

Veb sajt je izrađen uz podršku Misije OEBS-a u Srbiji. Sadržaj ovog veb sajta i stavovi, mišljenja, nalazi, tumačenja i zaključci izloženi na njemu pripadaju samim autorima i nužno ne odražavaju zvanične stavove Misije OEBS-a u Srbiji.

Republika Srbija
Agencija za sprečavanje korupcije