Etika i integritet

OBUКA „ETIКA I INTEGRITET”

Zakonom o sprečavanju korupcije svi organi javne vlasti dužni su da sprovode obuku u oblasti sprečavanja korupcije i jačanja integriteta pod nazivom „Etika i integritet” i da izveštavaju Agenciju o njenom sprovođenju.

Ova obuka će polaznicima omogućiti usvajanje znanja o etičkim principima, bolje razumevanje propisa i jednoobrazno shvatanje šta je prihvatljivo ponašanje u organima javne vlasti.

Jedan od načina sprovođenja obuke o etici i integritetu je putem obuke na daljinu (onlajn obuke).

Obuka na daljinu sastoji se od četiri tematske celine, utvrđene Programom obuke u oblasti sprečavanja korupcije i jačanja integriteta, a nakon svake celine polaznik treba da odgovori na nekoliko pitanja obeležavanjem jednog od više ponuđenih odgovora. (pitanja višestrukog izbora).

Pristup obuci je moguć sa različitih elektronskih uređaja – telefona, računara, tableta. Tempo, mesto i vreme pohađanja obuke na daljinu polaznik u potpunosti može da prilagodi sebi, samo je važno da zapamti korisničko ime i lozinku kako bi ponovo mogao da pristupi svom nalogu.

 

UPUTSTVO ZA PRISTUP OBUCI

Pre nego što izvrši prijavu zaposlenih za pohađanje obuke na daljinu, organ javne vlasti treba da izradi plan sprovođenja obuke. Pomenutim planom dobija se dobar pregled predstojećih obaveza, obezbeđuje se kontrola nad procesom i sprečava se mogućnost nastanka propusta, što je od posebnog značaja u organima sa velikim brojem zaposlenih i tokom perioda izveštavanja (više o planu sprovođenja obuke možete pročitati u Uputstvo za sprovođenje obuke u oblasti sprečavanja korupcije i jačanja integriteta - prečišćen tekst, kao i Vodič za primenu Programa i Uputstva za sprovođenje obuke u oblasti sprečavanja korupcije i jačanja integriteta). Prilikom izrade plana, potrebno je imati u vidu da se nakon kreiranja korisničkog naloga, istom može pristupiti 30 dana. 

U skladu sa izrađenim planom, organ javne vlasti prijavljuje grupu zaposlenih tako što uredno popuni Eksel radni list sa traženim podacima i pošalje na imejl adresu: edukacije@acas.rs  

Кada administratori obuke na daljinu obrade poslate podatke, uputiće organu detaljno uputstvo zajedno sa parametrima neophodnim za pristup aplikaciji za učenje na daljinu. Od tog trenutka, svi zaposleni u organu koji su prijavljeni mogu otpočeti sa pohađanjem obuke.

Pre pohađanja obuke na daljinu, neophodno je da svaki polaznik obuke pročita Obaveštenje o obradi podataka o ličnosti u cilju upoznavanja sa svrhom njihovog prikupljanja i dalje obrade od strane Agencije za sprečavanje korupcije.

Vizuelni prikaz procesa organizacije, sprovođenja i izveštavanja o sprovedenoj obuci, sa rokovima koji se odnose na javna preduzeća i druga pravna lica čiji je osnivač ili član Republika Srbija, autonomna pokrajina, jedinica lokalne samouprave ili gradska opština, možete videti na infografiku OVDE.

 

IZVEŠTAVANJE O SPROVEDENOJ OBUCI

Organi javne vlasti su dužni da dostave izveštaj o sprovedenoj obuci, u roku od 30 dana od dana isteka roka za njeno sprovođenje, utvrđenim Uputstvom za sprovođenje obuke u oblasti sprečavanja korupcije i jačanja integriteta. Izveštavanje se vrši putem aplikacije, koja je dostupna na adresi eduizvestaji.acas.rs i aktivna je isključivo u izveštajnom periodu. Napominjemo da su organi javne vlasti dužni da dostave izveštaj i onda kada nisu sproveli obuku.

 

INFO КUTAК

Ukoliko imate bilo kakvih problema prilikom prijave na obuku ili su Vam potrebne dodatne informacije, možete kontaktirati Odsek za edukacije, antikorupcijske planove i Strategiju putem imejla: edukacije@acas.rs  ili telefona: 011/ 41 49 113.

 

NAJČEŠĆA PITANJA U VEZI SA SPROVOĐENJEM OBUКE

Imajući u vidu da se organi javne vlasti prvi put susreću sa obavezom sprovođenja obuke o etici i integritetu i izveštavanja o njenom sprovođenju, susreli su se sa određenim nedoumicama. U želji da pomognemo organima javne vlasti da sve nejasnoće prevaziđu, pripremili smo objašnjenja.

 

 

Kada govorimo o cilјnoj grupi obuke Etika i integritet, ona obuhvata zaposlene, kao i rukovodioce različitih nivoa rukovođenja. Jedan od razloga zbog kojih je program obuke usvojen je i unapređenje etičke kulture organa javne vlasti, a uzimajući u obzir da svi zaposleni, bez izuzetaka, utiču na izgradnju etičke kulture, poželјno je da obuku svi i pohađaju. Praksa je međutim pokazala da se zaposleni na pojedinim radnim mestima, kao što su: kafe kuvarice, vozači, kuriri, čistači, rudari, tehničari itd., kojima nije u opisu posla da koriste računare i IT alate, susreću sa mnogo poteškoća kako bi savladali obuku na dalјinu. Iz ovog razloga, navedene, kao i srodne kategorije zaposlenih nije neophodno prijavlјivati na obuku. Takođe, pojedini organi javne vlasti suočiće se sa drugim vrstama problema u procesu sprovođenja obuke (na primer: nedostatak računarske opreme ili odsustvo internet konekcije iz bezbednosnih razloga) i biće razumlјivo ukoliko zbog opravdanih razloga ne uspeju da obuče sve zaposlene. Važno je naglasiti da treba težiti tome da se obuči što veći broj zaposlenih u prvom ciklusu, a za svaki naredni ciklus sprovođenja treba planirati otklanjanje tehničkih i ostalih prepreka.

U skladu sa Uputstvom za sprovođenje obuke u oblasti sprečavanja korupcije i jačanja integriteta, Agencija na osnovu godišnjeg plana rada upućuje poziv organima javne vlasti da delegiraju zaposlenog koji će pohađati obuku za predavače. Dakle, organ javne vlasti ne prijavljuje zaposlenog za učešće na obuci za predavače i ne treba Agenciji da dostavlja prijave, sve dok od Agencije ne dobije poziv za učešće na obuci za predavače.

Pošto je skupština opštine organ jedinice lokalne samouprave, smatramo i da odbornici treba da budu edukovani o etici i integritetu. Pored ovog formalnog razloga, odbornici, kao lica koja su donosioci propisa na lokalnom nivou, značajno utiču na život lokalne zajednice i građana i zato je važno da budu svesni odgovornosti poslova koje obavljaju, odnosno treba da budu upoznati sa etikom i integritetom rada u javnom interesu.

Organ javne vlasti koji nema zaposlenog edukovanog realizatora sprovodi obuku tako što se zaposleni prijavljuju za pohađanje obuke na daljinu. Obuka na daljinu je dostupna na internet prezentaciji Agencije (kartica sa leve strane naslovne strane internet prezentacije Agencije www.acas.rs pod nazivom: Portal za obuke), na sledećem linku.

Obuka na daljinu je besplatna i nije potrebno da učesnici ili organi javne vlasti uplaćuju kotizaciju za njeno pohađanje.

Eksel radni list se popunjava u skladu sa napomenama navedenim u samom dokumentu. Imena i prezimena zaposlenih se unose ćiriličkim slovima. Imejl se upisuje latiničnim slovima (bez č, ć ,ž, đ i š). Velika slova koriste se samo prilikom unosa početnog slova imena, odnosno prezimena. Važna napomena: Ne koristiti isključivo velika slova (tj. caps lock).

Prilikom otvaranja naloga korisniku obuke na daljinu, administrator unosi korisničko ime i imejl adresu navedenu u obrascu za prijavu. Nalog korisnika je povezan sa imejl adresom i zato nije moguće da više lica koriste istu imejl adresu za pohađanje obuke na daljinu. U obrascu za prijavu je navedeno da polaznik obuke treba da navede poslovnu imejl adresu, ali da ukoliko nema poslovnu adresu elektronske pošte, može navesti i privatnu. Ukoliko neko nema poslovnu adresu, a nema ni privatnu, može je veoma lako otvoriti na nekom od popularnih besplatnih servisa za elektronsku poštu, poput gmaila ili yahoo.

Obuka na daljinu Etika i integritet je obuka čije se pohađanje prilagođava individualnim obavezama svakog polaznika. Kada se polaznik prijavi i dobije korisničko ime i lozinku za pristup obuci, on može da radi na obuci kad god mu to poslovne obaveze dozvoljavaju, pa je samim tim i vreme pohađanja individualno, tako da će neko završiti pohađanje za tri sata zato što će raditi kontinuirano bez prekida, a nekome će biti potrebno više dana zato što će raditi svakoga dana po 20 minuta, na primer. Programom obuke u oblasti sprečavanja korupcije i jačanja integriteta propisano je da obuka traje šest sati, ali ovaj podatak se odnosi na obuku koju izvodi edukovani ili akreditovani realizator u stvarnom vremenu, u učionici ili sali za rad. Dakle, obuka na daljinu nema utvrđeno vreme trajanja i trajanje zavisi isključivo od korisnika, a obuka koju izvodi edukovani ili akreditovani realizator traje šest sati.

Zaposlenog kome je već otvoren korisnički nalog, a nije završio obuku u roku od 30 dana nije potrebno ponovo prijavljivati. Osoba u organu javne vlasti koja je dostavila prijavu Agenciji, treba da prikupi podatke o svim zaposlenima koji nisu završili obuku u roku od 30 dana i da Agenci pošalje zahtev za produženje važenja lozinke. Svim zaposlenima biće omogućeno da u novom roku od 30 dana završe obuku.

Pre početka rada na lekcijama, neophodno je da popunite nekoliko polja koja se nalaze u odeljku Moj profil. U gornjem desnom uglu, gde se nalazi Vaše ime i prezime izaberite opciju Parametri, a nakon toga izaberete Ostala polja i upišite odgovore na tražena pitanja u vezi sa školskom spremom, dužinom radnog staža itd. Nakon toga izaberite ažuriraj profil na dnu strane i možete početi sa radom na lekcijama.

Ukoliko ste uspešno izmenili privremenu lozinku i dostavili tražene podatke u delu Ostala polja, prikazaće Vam se početna strana ekrana na kojoj piše: DOSTUPNI KURSEVI, ETIKA I INTEGRITET. Potrebno je da klikom miša izaberete Etika i integritet i na taj način se upišete na obuku.

Da bi polaznik mogao da nastavi sa radom na sledećoj lekciji, mora da ostvari minimalno četiri boda na testu prethodne lekcije. Kada polaznik ostvari minimum četiri boda na testu, može da nastavi sa radom.

Lice zaposleno u više škola treba da pohađa obuku o etici i integritetu jednom, bez obzira na to u koliko je škola radno angažovano.

Organ javne vlasti koji želi da angažuje akreditovanog predavača sa Stalne liste predavača i drugih realizatora obuka, pre svega, treba da ima opredeljena finansijska sredstva za angažovanje akreditovanog realizatora (za stručno usavršavanje zaposlenih) u godini u kojoj planira angažovanje. Iznos honorara za akreditovanog realizatora, kao i procedura koju je organ dužan da sprovede pre angažovanja utvrđena je Uredbom o akreditaciji, načinu angažovanja i naknadama realizatora i sprovodilaca programa stručnog usavršavanja u javnoj upravi („Službeni glasnik” RS, br. 90/2018, 71/2019) i neophodno je da se organ pridržava propisane procedure prilikom angažovanja akreditovanog realizatora.

Na osnovu godišnjeg plana rada, Agencija utvrđuje spisak organa javne vlasti kojima upućuje pismeni poziv da odrede zaposleno lice koje će učestvovati na obuci za predavače. Organi javne vlasti ne treba samoinicijativno da šalju prijave zaposlenih sve dok ne dobiju poziv od Agencije.